Témata diplomových prací oboru Učitelství fyziky
Zdeněk Pucholt
- LMS ve výuce fyziky.
- LMS (Learning Management System) jako (pomocný) nástroj ve výuce fyziky na SŠ. Historie LMS, možnosti a porovnání současných LMS, studium vybraného LMS v detailní podobě. Aktivní aplikace LMS do výuky fyziky na SŠ/VŠ (podoba pilotního výzkumu) a porovnání dosažených výsledků s tradiční výukou, vč. statistického vyhodnocení. Závěrečná zpráva musí být zpracována v systému TeX/LaTeX.
Renata Holubová
- Využití termokamery při výuce transportu tepla – příprava a realizace experimentů pro vizualizaci proudění.
- Výhodou znalost němčiny
- Stavebnice ve výuce fyziky.
- Příprava podkladů pro využití různých druhů stavebnic, dostupných na našem trhu, ve výuce fyziky.
Jan Říha
- Využití Eye trackingu pro analýzu řešení fyzikálních testových úloh.
- Experimentální realizace Buquoyovy úlohy.
Roman Kubínek
- Elektronový mikroskop, jako prostředek integrované výuky fyziky.
- Student se seznámí s konstrukcí standardního elektronového mikroskopu, popíše jeho základní části, zvládne popis interakce primárního elektronového svazku se vzorkem a na jejím základě tvorbu jednotlivých kontrastů (obrazových dat, …) pro charakterizaci vzorku.
Hlavním úkolem bude, integrovat poznatky středoškolské fyziky, případně „mírně“ nad standard SŠ fyziky, které jsou spojené s elektronovým mikroskopem.
Součástí diplomové práce budou výsledky s tématem související experimentální práce s využitím SEM Vega, který je v laboratoři nanotechnologií KEF PřF UP.
- Student se seznámí s konstrukcí standardního elektronového mikroskopu, popíše jeho základní části, zvládne popis interakce primárního elektronového svazku se vzorkem a na jejím základě tvorbu jednotlivých kontrastů (obrazových dat, …) pro charakterizaci vzorku.
- Zobrazovací metody v medicíně, jako prostředek integrované výuky fyziky.
- Student se seznámí s fyzikálními principy zobrazovacích metod, používaných v medicíně – sonografií, výpočetní tomografií (CT), zobrazením magnetickou rezonancí (MRI) a pozitronovou emisní tomografií (PET). Cílem práce bude, integrovat poznatky středoškolské fyziky, případně poznatky nad její rámec, které jsou spojené se základním fyzikálním principem těchto zobrazovacích metod.
Lukáš Richterek
- Úlohy z moderní fyziky ve Fyzikální olympiádě.
- Cílem práce je sestavit sbírku řešených úloh z moderní fyziky (fyzika mikrosvěta, teorie relativity) z celostátních kol a mezinárodní FO použitelnou k přípravě studentů na soutěž.
- Teoretická práce
- Doporučuje se zpracování závěrečné zprávy systémem TeX/LaTeX.
- Školní pokusy s Arduinem (Micro:bitem).
- Cílem práce je návrh jednoduchých měření použitelných pro výuku fyziky s mikropočítačem Arduino/Micro:bit a dostupnými senzory. Výstupem by měla být sada úloh s návody a pracovními listy včetně zpracování naměřených dat.
- Experimentální práce
- Doporučuje se zpracování závěrečné zprávy systémem TeX/LaTeX.
- Výzkum znalostí ze speciální teorie relativity na gymnáziu
- Cílem práce je zopakovat výzkum realizovaný na UP ve druhé polovině 70. let 20. století, statisticky zpracovat a porovnat výsledky tehdejších a dnešních žáků.
- Teoretická práce s pedagogickým výzkumem
- Modelování fyzikálních dějů v prostředí Easy Java Simulations.
- Cílem práce je soubor dynamických modelů pro výuku fyziky na SŠ popř. základní vysokoškolský kurz v prostředí Easy Java Simulations.
- Teoretická práce
- Školní pokusy s tabletem nebo chytrým telefonem.
- Cílem práce je návrh jednoduchých měření použitelných pro výuku fyziky s tabletem popř. smartphonem se zaměřením na využití senzorů osvětlení, akcelerometr popř. senzor magnetického pole. Výstupem by měla být sada přibližně 10 úloh s návody včetně ukázky zpracování reálně naměřených dat.
- Experimentální práce